Εκπαιδευτικά Προγράμματα ΜΒΠ

 

mosaic

Ο τομέας Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού σχεδιάζει και υλοποιεί από το 1998 εκπαιδευτικά προγράμματα, που απευθύνονται σε νήπια, μαθητές δημοτικού και μαθητές γυμνασίου.

Tα ενεργά εκπαιδευτικά προγράμματα του Μουσείου είναι:

 Για τα εκπαιδευτικά προγράμματα παρελθόντων ετών δείτε το αρχείο

Στόχοι

Τα εκπαιδευτικά προγράμματα υλοποιούνται με τη βοήθεια δύο μουσειοπαιδαγωγών και επιδιώκεται η εξοικείωση των μαθητών με το παρελθόν, με τη διαδικασία μελέτης και ερμηνείας του υλικού πολιτισμού.

Συγκεκριμένα, οι στόχοι τους είναι:

  • η εξοικείωση των μαθητών με το χώρο του μουσείου
  • η γνωριμία με το βυζαντινό πολιτισμό
  • η σύνδεση του παρελθόντος με το παρόν
  • η ανάπτυξη των δεξιοτήτων και των ικανοτήτων των μαθητών.

Βασική, επίσης, επιδίωξη είναι η επίσκεψη στο μουσείο να είναι ευχάριστη εμπειρία και παράλληλα να αποτελέσει την αφορμή για ποικίλες δραστηριότητες μέσα στην τάξη.

Για την επίτευξη των παραπάνω στόχων χρησιμοποιούνται μέθοδοι όπως:

  • η μαιευτική (κατευθυνόμενη συζήτηση), που βασίζεται στο συνεχή διάλογο με τους μαθητές και στοχεύει στο να εκμαιεύσει πληροφορίες που ήδη κατέχουν. Για τη διευκόλυνση της συζήτησης συχνά χρησιμοποιείται ειδικά διαμορφωμένο εποπτικό υλικό,
  • η ανακαλυπτική, που βασίζεται στην παρατήρηση και τη μελέτη των μουσειακών αντικειμένων, αυθεντικών ή αντιγράφων, με την ομαδική εργασία και, συνήθως, με τη βοήθεια φύλλων εργασίας,
  • η δημιουργική έκφραση των παιδιών μέσα από τη ζωγραφική αναπαράσταση των αντικειμένων,
  • οι προφορικές παρουσιάσεις των αποτελεσμάτων της ομαδικής εργασίας,
  • η βιωματική προσέγγισηκαι
  • μέθοδοι δραματοποίησης, όπως το θεατρικό δράμα, το θεατρικό παιχνίδι και η παντομίμα.

Αφήγηση παραμυθιών

Photo_22aΟ τομέας Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων συνεργάζεται με ηθοποιούς και αφηγητές για να παρουσιάζει παραστάσεις αφήγησης λαϊκών παραμυθιών με συνοδεία ζωντανής μουσικής στην αίθουσα "Το Βυζαντινό Κάστρο", καθώς και δραματοποιημένες αφηγήσεις παραμυθιών.

Αφορμή για την επιλογή των παραμυθιών είναι τα εκθέματα του Μουσείο. Οι ιστορίες ξεδιπλώνονται σε έναν ταιριαστό με αυτές χώρο. Αντικείμενα και εικόνες μιας άλλης εποχής, άγνωστες για τους μικρούς ακροατές, μπλέκονται μέσα στα παραμύθια και παρουσιάζονται ζωντανά μπροστά τους. Τις λέξεις, αδύναμες πολλές φορές να δημιουργήσουν την κατάλληλη εικόνα, έρχονται να συμπληρώσουν τα ίδια τα αντικείμενα και εικόνες μιας άλλης καθημερινότητας. Σεργιανούμε μέσα από τα παραμύθια τη μουσική και τα εκθέματα του μουσείου σε χρόνους παλιούς, σκαλίζουμε μνήμες, πλουτίζουμε τη φαντασία , τη γλώσσα τις εμπειρίες μας...

Πληροφορίες για παρελθούσες παραστάσεις αφήγησης παραμυθιών

Παίζουμε ανασκαφή;

 

 

educational_programmes_excavation-t

Κοινό
 
Νήπια  - Μαθητές Α΄ Δημοτικού, Ειδικά σχολεία, ΑμεΑ
Αριθμός ατόμων
 
Ένα σχολικό τμήμα (μέχρι 25 μαθητές)
Διάρκεια
 
1 ώρα
Χώρος
 
Αίθουσα εκπαιδευτικών προγραμμάτων & πίσω αυλή του μουσείου
Ημερομηνίες
 
Οκτώβριος και Μάιος
Κρατήσεις
 
Δε θα υλοποιηθεί μέχρι το Μάιο του 2018
(Εξαιρούνται τα σχολεία ΑΜΕΑ)
Έντυπα
 
Έτος έναρξης
 
2005
Σχεδιασμός
 
Ρ. Βεροπουλίδου, Ι. Γαβριηλίδου, Ε. Φουρλίγκα
Χρηματοδότηση
 
Ευρωπαϊκή Ένωση, Γ΄ Κ.Π.Σ., Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Πολιτισμός»

 

Σύντομη περιγραφή εκπαιδευτικού προγράμματος

Το πρόγραμμα υλοποιείται εξ ολοκλήρου στο χώρο των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Μουσείου και στην αυλή έξω από αυτόν. Οι μικροί μαθητές μαθαίνουν για ποιους λόγους βρίσκονται τα αντικείμενα του παρελθόντος θαμμένα στο χώμα, πώς γίνεται μια ανασκαφή και συμμετέχουν και οι ίδιοι σε μια ανασκαφή-παιχνίδι. Στη συνέχεια καταγράφουν και συντηρούν τα ευρήματά τους (αντίγραφα αυθεντικών αντικειμένων), κάνουν ένα παζλ και τέλος συμμετέχουν σε μια εικαστική δραστηριότητα.


Στόχοι  εκπαιδευτικού προγράμματος

Στο πρόγραμμα επιδιώκεται οι μαθητές να:

  • εξοικειωθούν με το χώρο και την έννοια του μουσείου
  • προσεγγίσουν την έννοια του παρελθόντος
  • μάθουν ότι η ανασκαφή είναι ο βασικός τρόπος εύρεσης των αντικειμένων του παρελθόντος
  • αντιληφθούν ότι τα αντικείμενα μπορούν να μας πληροφορήσουν για το παρελθόν
  • έρθουν σε επαφή με τις πρακτικές της ανασκαφής και της συντήρησης σε πρώτο επίπεδο
  • εξοικειωθούν με συγκεκριμένα αντικείμενα του παρελθόντος και να μάθουν τη χρήση τους
  • ασκήσουν την παρατηρητικότητά τους.


Παρατηρήσεις

Με την κατάλληλη προσαρμογή το πρόγραμμα μπορεί να υλοποιηθεί (κατόπιν συνεννόησης) και σε ειδικές ομάδες κοινού, όπως άτομα με νοητική υστέρηση, τυφλοί, κωφοί κ.ά.

Περισσότερα Άρθρα...