Γνωρίζω τις βυζαντινές εικόνες

 

educational_programmes_byazntine_icons

Κοινό
 
Νήπια  - Μαθητές Α΄ Δημοτικού
Αριθμός ατόμων
 
Ένα σχολικό τμήμα (μέχρι 25 μαθητές)
Διάρκεια
 
1 ώρα
Χώρος
 
Ημερομηνίες
 
Καθημερινά από Οκτώβριο έως Μάιο
Κρατήσεις
 
Έντυπα
 
Εκπαιδευτικό υλικό
  Επικοινωνήστε με το Τμήμα Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων
Έτος έναρξης
 
2005
Σχεδιασμός
 
Ρ. Βεροπουλίδου, Ι. Γαβριηλίδου,
Ε. Φουρλίγκα
Χρηματοδότηση
 
Ευρωπαϊκή Ένωση, Γ΄ Κ.Π.Σ., Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Πολιτισμός»

 

Σύντομη περιγραφή εκπαιδευτικού προγράμματος

Το πρόγραμμα επικεντρώνεται στις εικόνες που εκτίθενται στην έκθεση "Το Βυζάντιο μετά το Βυζάντιο". Οι μαθητές εργάζονται χωρισμένοι σε ομάδες, παρατηρούν συγκεκριμένες εικόνες και στη συνέχεια όλοι μαζί συζητούν μπροστά σε μία από αυτές.  Καθισμένοι μπροστά στην εικόνα περιγράφουν τις μορφές που βλέπουν και τα ρούχα που φορούν, αναγνωρίζουν κάποια σύμβολα, κάνουν συγκρίσεις ανάμεσα στο παρόν και στο παρελθόν, μαθαίνουν συγκεκριμένες λέξεις-όρους και συνειδητοποιούν ότι οι εικόνες αυτές δημιουργήθηκαν στο παρελθόν. Στη συνέχεια συμμετέχουν σε μια εικαστική δραστηριότητα και κάνουν ένα παζλ σχετικό με τις εικόνες που παρατήρησαν.

Στόχοι  εκπαιδευτικού προγράμματος

Στο πρόγραμμα επιδιώκεται οι μαθητές να:

  • προσεγγίσουν το χώρο και την έννοια του μουσείου
  • μάθουν να παρατηρούν τις θρησκευτικές εικόνες
  • εξοικειωθούν με τις μορφές του Χριστού και της Παναγίας
  • αντιληφθούν ότι οι εικόνες της έκθεσης δημιουργήθηκαν στο παρελθόν
  • παρατηρήσουν το διαφορετικό τρόπο ντυσίματος στη συγκεκριμένη περίοδο
  • να προσεγγίσουν τη διαχρονικότητα της χρήσης των εικόνων
  • μάθουν κάποιους όρους, όπως: μουσείο, πολιτισμός, αγιογράφος, χιτώνας κ.ά.

Παρατηρήσεις

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα προτείνουμε να το υλοποιούν από μόνοι τους όσοι νηπιαγωγοί/εκπαιδευτικοί ενδιαφέρονται. Όλο το υλικό που χρησιμοποιείται στο πρόγραμμα περιέχεται σε 4 βαλιτσάκια (όσες και οι ομάδες που χωρίζονται οι μαθητές), τα οποία μπορούν να δανείζονται οι εκπαιδευτικοί κατά τη διάρκεια της επίσκεψής τους στο μουσείο, κατόπιν συνεννόησης με τα εκπαιδευτικά προγράμματα.

 

Όψεις της καθημερινής ζωής

 

educational_programmes_views

Κοινό  
Μαθητές Ε' και Στ' Δημοτικού, Ειδικά σχολεία, ΑμεΑ
Αριθμός ατόμων  
Ένα σχολικό τμήμα (μέχρι 25 μαθητές)
Διάρκεια  
1.30 ώρα
Χώρος  
Ημερομηνίες  
Οκτώβριος 2017 - Μάιος 2018
Κρατήσεις  
Έντυπα  
Έτος έναρξης  
2001
Σχεδιασμός  
Ε. Φουρλίγκα, Στ. Γρόσδος
Χρηματοδότηση  
ΜΕΛΙΝΑ, Εκπαίδευση και Πολιτισμός (ΥΠΠΟ ΚΑΙ ΥΠΕΠΘ)
Επανεκτύπωση  
Ίδρυμα A. Γ. Λεβέντη

Σύντομη περιγραφή εκπαιδευτικού προγράμματος

Αφού τοποθετηθούν στο χώρο και στο χρόνο, στη συνέχεια οι μαθητές σε ρόλο αρχαιολόγου μελετούν και καταγράφουν αντικείμενα της έκθεσης με σκοπό να κατανοήσουν την εργασία του αρχαιολόγου και να εξοικειωθούν με την παρατήρηση των αντικειμένων και την ερμηνευτική διαδικασία.

Μέσα από την εργασία σε ομάδες και με τη βοήθεια των φύλλων εργασίας τα παιδιά κατανοούν την αξία της συνεργασίας και καλούνται να ασκήσουν την κριτική τους σκέψη. Ακόμη, συμμετέχουν σε δημιουργικές δραστηριότητες και έτσι καλλιεργούν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους και αποκτούν την εμπειρία μιας ευχάριστης και εποικοδομητικής επίσκεψης στο Μουσείο.

Στόχοι  εκπαιδευτικού προγράμματος

Στο πρόγραμμα επιδιώκεται οι μαθητές να:

  • προσεγγίσουν το χώρο και την έννοια του μουσείου
  • μάθουν να παρατηρούν τα αντικείμενα και να αντλούν πληροφορίες από αυτά
  • προχωρήσουν στην ερμηνεία των αντικειμένων
  • αντλήσουν πληροφορίες για την καθημερινή ζωή στην Παλαιοχριστιανική εποχή
  • εργαστούν ομαδικά

Παρατηρήσεις

Με την κατάλληλη προσαρμογή μπορεί να υλοποιηθεί κατόπιν συνεννόησης και σε ειδικές ομάδες κοινού, όπως κωφούς ή σε άτομα με κινητικά προβλήματα.
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα μπορούν να το υλοποιούν από μόνοι τους όσοι εκπαιδευτικοί ενδιαφέρονται.

Ιστορικό

Το πρόγραμμα «Όψεις της καθημερινής ζωής στην παλαιοχριστιανική εποχή» σχεδιάστηκε το 2001 στο πλαίσιο του προγράμματος «Μελίνα, Εκπαίδευση και Πολιτισμός» και συνοδεύεται από ένα «φάκελο για τον εκπαιδευτικό». Στόχος του φακέλου είναι να βοηθήσει τον εκπαιδευτικό να εφαρμόσει ο ίδιος το εκπαιδευτικό πρόγραμμα με την τάξη του και να δώσει τη δυνατότητα στους μαθητές του να πραγματοποιήσουν μια ουσιαστική επίσκεψη στο μουσείο, ακόμη και χωρίς τη μεσολάβηση των μουσειοπαιδαγωγών.

Το πρόγραμμα ανατυπώθηκε με χορηγία του ιδρύματος Α.Γ. Λεβέντη.

Μέχρι σήμερα έχουν γίνει δύο αξιολογήσεις του προγράμματος, μια προκαταρκτική και μια κατά την πορεία υλοποίησής του από μαθητές και εκπαιδευτικούς που συμμετείχαν σ’ αυτό. Τα συμπεράσματα της αξιολόγησης βρίσκονται στο:

Βεροπουλίδου, Ρ. (2008). «Αξιολόγηση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού», στο Μπούνια, Α., Νικονάνου, Ν., Οικονόμου, Μ., Η Τεχνολογία στην Υπηρεσία της Πολιτισμικής Κληρονομιάς, Διαχείριση, Εκπαίδευση, Επικοινωνία, Αθήνα, 323-334.

Ανακαλύπτοντας το παρελθόν

 

educational_programmes_discover

 
Κοινό  
Μαθητές Γυμνασίου
Αριθμός ατόμων  
Ένα σχολικό τμήμα (μέχρι 25 μαθητές)
Διάρκεια  
1.30 ώρα
Χώρος  
Αίθουσα εκπαιδευτικών προγραμμάτων
Ημερομηνίες  
Δε θα υλοποιηθεί έως τον Μάιο 2017
Κρατήσεις   Δε θα υλοποιηθεί μέχρι το Μάιο του 2017
Έντυπα  
Έτος έναρξης  
2005
Σχεδιασμός  
Ρ. Βεροπουλίδου, Ι. Γαβριηλίδου, Ε. Φουρλίγκα
Χρηματοδότηση  
Ευρωπαϊκή Ένωση, Γ΄ Κ.Π.Σ., Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Πολιτισμός».

 

Σύντομη περιγραφή εκπαιδευτικού προγράμματος

Στο πρόγραμμα αρχικά οι μαθητές συζητούν με τις μουσειοπαιδαγωγούς για θέματα σχετικά  με την επιστήμη της αρχαιολογίας, την ανασκαφική διαδικασία και την πορεία των ευρημάτων από την ανακάλυψή τους έως την έκθεσή τους στο μουσείο. Στη συνέχεια συμμετέχουν σε βιωματικά εργαστήρια και υποδύονται τους αρχαιολόγους, τους συντηρητές και τους μουσειολόγους, οπότε καταγράφουν, συντηρούν και εκθέτουν ανασκαφικά ευρήματα (αντίγραφα).

 


Στόχοι  εκπαιδευτικού προγράμματος

Το πρόγραμμα αποσκοπεί στην κατανόηση από τους μαθητές:

  • του τρόπου ανακάλυψης των αντικειμένων του παρελθόντος,
  • της μεθόδου άντλησης πληροφοριών από τα αντικείμενα,
  • της ερμηνευτικής πρακτικής,
  • της έννοιας και του ρόλου του μουσείου (μελέτη, καταγραφή, αποθήκευση, φύλαξη και έκθεση),
  • των μεθόδων και του σκοπού της συντήρησης ενός αντικειμένου,

του τρόπου και του σκεπτικού πίσω από μια μουσειακή έκθεση, ώστε να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές ότι η οργάνωση μιας έκθεσης αποτελεί συλλογική εργασία.

 

 

 

Περισσότερα Άρθρα...